Yin & Restroativ yoga

Yinyoga

Yin är passiv, stilla och lugn och är en av de lugnaste former av yoga. Det är en mycket långsam yoga-stil, som stimulerar bindväv, ligament och inre organ. De mycket enkla yogaställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från till exempel poweryoga, ashtanga och andra dynamiska yoga- former, kända som Yang stilar, låter yinyoga dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt mindfulness. Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska stilar. Denna yoga öppnar kroppen långsamt och fyller den med färsk, ny energi (kallas chi eller prana). Yinyoga har sitt ursprung i kinesisk medicin. På grund av de statiskt hållna positionerna stimuleras även de så kallade meridianerna i kroppen.

Fascia är en del av bindväv, ett slags vit film vars huvudsakliga uppgift är att hålla muskler och ben tillsammans (muskler och ben är också gjorda av fascia). Fascian illustreras sällan i anatomilitteraturen, och har även ofta förbisetts inom sjukgymnastiken. Det är just denna del som främst nås genom yinyoga. Genom att hålla kroppen i samma position under en lång tid kommer vi åt fascian. Meridianerna som nämndes tidigare är belägna i fascia och det är därför en yin-session är en slags kombinerad fascia/meridianen stimulering. Effekten efteråt kan därför kännas som effekten efter en akupunkturbehandling. Det är en oerhört avkopplande samtidigt energigivande yogastil som alla, oavsett tidigare erfarenhet, kan utföra.

I vår Yinyoga använder oss av vipassana meditation (även kallad mindfulness) som är ett oslagbart verktyg för själv-insikt. Vipassanautövande leder till inre och yttre frid, och det är därför vi använder oss av just den metoden under våra klasser. Under ett pass stannar vi i varje position under en tid och koncentrerar oss på både de fysiska förnimmelser som uppstår, men också på våra tankar och våra känslor.

Restorative Yoga

För absolut återhämtning och vila. Positionerna hålls även här länge, flera minuter. Positionerna är mjukare än i Yin, där det är flödena i kroppen som vi jobbar med, istället för bindväven. Att placera kroppen i olika positioner och vila ger en oerhörd kraft till vår kropp för att kunna läka sig själv. Vi använder kuddar, bolster, filtar och band för att komma djupare in i sköna avslappnande positioner, vilket underlättar avslappning och andning. Restorative yoga passar alla utövare som vill förebygga stress eller behöver återhämta sig under perioder av oro, trötthet och livsomställningar.